SME

Elektrická Trieda G znie ako nezmysel, presvedčila nás však o opaku (test)

Alternatívny pohon nie je vždy o ekológii.

Mercedes-Benz G 580 with EQ TechnologyMercedes-Benz G 580 with EQ Technology (Zdroj: Filip Režný)
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology – prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)139 851 / 152 587
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km)29,2 / 36,4
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2890; 4624; 1913; 1986

Ikonický dizajn hranatého terénneho auta od Mercedesu si len ťažko pomýlite s iným autom. Vo výrobe sa drží už dlhých 46 rokov, pričom len pomerne nedávno sa dočkal svojej druhej generácie.

Špecifický vzhľad však zostáva zachovaný vrátane mnohých prvkov, ktoré si zachoval od konca sedemdesiatych rokov až do dnešného dňa. Patria k nim napríklad odhalené pánty dverí či typické smerovky na predných blatníkoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako je všeobecne známe, auto pôvodne vzniklo pre použitie armádou, no svojim koreňom sa už poriadne vzdialilo. Dnes ide o luxusné SUV, ktoré je stále rovnako schopné v teréne, no zvykli sme si vídať ho skôr v nákupných centrách.

SkryťVypnúť reklamu

S jeho zameraním sa menili aj pohonné jednotky pod vysokou kapotou. Od skromných štvorvalcov s výkonom menej ako sto koní až po vidlicový dvanásťvalec najextrémnejších verzií AMG. Počet motorov, ktoré sa do tzv. Géčka montovali, je až absurdný.

Nikdy však nešlo o takú zásadnú zmenu koncepcie ako v prípade najnovšie testovaného G 580 with EQ Technology. Za trochu krkolomným anglickým názvom sa totiž skrýva prvá plne elektrická trieda G.

Navonok by ste to však spoznali iba ťažko, obzvlášť v prípade testovacieho auta. Najlepším spoznávacím znakom je modrá linka na bočných lištách, ktorá farebne ladí s modrými brzdovými strmeňmi skrytými za diskmi kolies v aerodynamickom dizajne.

V snahe zlepšiť aerodynamiku sa karoséria dočkala viacerých dobrých zmien, napríklad otvorov v lemoch zadných blatníkov, zmeny nastali aj v oblasti A-stĺpika. Dokonca aj kapota je pre lepšie obtekanie vzduchu o niečo vyššia.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto nenápadné zmeny stačili aby koeficient aerodynamického vzduchu klesol na 0,44. Od vysokej hranatej karosérie nemožno očakávať zázraky, no stále ide o markantné zlepšenie v porovnaní s koeficientom 0,48 spaľovacích verzií.

Kto by predsa chcel o niečo viac upozorniť na alternatívny elektrický pohon, môže pri konfigurácii G 580 zvoliť podsvietenú masku so špecifickým dizajnom. Pri elektrickej verzii je tiež možnosť vymeniť rezervné koleso na dverách kufra za box na nabíjacie káble.

V kabíne sa menilo iba minimum, je rovnako priestranná ako vždy. Luxusnú atmosféru na palube tvoria špecifické materiály úvodnej verzie Edition One.

Vysoká línia strechy dopriala množstvo priestoru nad hlavou či ramenami aj cestujúcim v druhom rade, podstatne horšie je to však s miestom na nohy. Na dotykové displeje na zadnej strane predných sedadiel sa však miesto našlo.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Mercedes Triedy G ukázal, čo dokáže v teréne. Legenda oslavuje 45 rokov Čítajte 

Pri aute podobnej kategórie, samozrejme, nemôže chýbať bohatá komfortná výbava, v ktorej nechýbajú napríklad vyhrievané aj vetrané sedadlá s elektrickým nastavovaním a masážnou funkciou. Tie sú čalúnené luxusnou kožou napa v efektnej dvojfarebnej kombinácii.

Kritizovať musíme iba nie príliš pevne pôsobiacu striešku nad prístrojovou doskou. Tá totiž pôsobí na drsný off-road skutočne labilne a hlavne pri podobnej cenovke nerobí priveľmi dobrý dojem.

S elektrickým pohonom je ešte vyššie

Skutočné rozmery G si uvedomíte, až keď sa vyšplháte do kabíny a usadnete za volant. Aj keď sú dnes mohutné SUV bežnejšie ako predtým a nejedno z nich ho prekonáva dĺžkou, pohľadu z výšky na okolitú premávku ponad masívne hranaté blatníky sa vyrovná iba máločo.

Vysoký posed a pravouhlá karoséria s veľkými presklenými plochami dávajú skvelý prehľad o okolitej situácii, no prinášajú so sebou, pochopiteľne, aj isté nevýhody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S výškou 1986 milimetrov je dokonca ešte o 13 milimetrov vyššia ako ostatné verzie. Nejde možno o veľa, no pri vjazde do podzemnej garáže s podobným autom oceníte každý milimeter.

Napriek tomu má nižšie umiestnené ťažisko vďaka lítiovo-iónovej batérii, ktorá je integrovaná v rebrinovom ráme auta. Každé koleso poháňa samostatný elektromotor, spolu štvorica dodáva výkon 432 kW (587 koní) a úžasný krútiaci moment 1 164 Nm.

To, samozrejme, autu dáva skvelú dynamiku, stovku pokorí už za 4,7 sekundy napriek hmotnosti prevyšujúcej tri tony. Touto hodnotou sa približuje k športovej verzii AMG G 63, ktorá to dokáže iba o 0,3 sekundy rýchlejšie.

Na rozdiel od nej to však dokáže v absolútnom tichu, ak si teda nezvolíte funkciu G-Roar. S ňou má auto zvuk inšpirovaný revom spaľovacieho motora, ktorý je síce umelý, no pridáva elektrickej jazde na emóciách a dotvára dramatickú kulisu k absurdnému zrýchleniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lepšie správanie na cestách aj mimo nich

Vďaka vysokej hmotnosti nerovnosti na cestách vstrebáva bez najmenších problémov a komfortom ľahko prekonáva ostatné verzie. Aj keď na ceste stále cítiť, že ide o off-road, na asfalte pôsobí omnoho istejšie.

Rovnako ako ostatné motorizácie využíva nezávislé zavesenie predných kolies a tuhú nápravu vzadu. Vzduchové vankúše by ste tu hľadali márne, terénne auto má vinuté oceľové pružiny a adaptívne tlmiče. Elektrická verzia má dokonca ešte o niekoľko milimetrov väčšiu svetlú výšku, až 250 milimetrov.

Súvisiaci článok Mercedes-AMG G 63 vyráža dych schopnosťami aj cenou (test) Čítajte 

Najväčším prekvapením však bolo ako dobre funguje bezemisná verzia pri jazde mimo ciest. S elektrickým pohonom je totiž legendárne Géčko ešte schopnejšie ako kedy predtým.

Zaujímavosťou je napríklad brodivosť až do hĺbky 850 milimetrov, čo je o 150 milimetrov viac ako pri spaľovákoch. Zvláda tiež nájazdové uhly až 32 stupňov vpredu a 30,7 vzadu, problém nerobí ani stúpanie až do 45 stupňov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvorica individuálnych elektromotorov dokáže dokonale prispôsobovať výkon putujúci na jednotlivé kolesá podľa situácie. S takýmto pohonom je samozrejme trojica uzamykateľných diferenciálov minulosťou.

Na palubnej doske stále figurujú tlačidlá ich ovládania, dostali však nové funkcie. Prostredným z nich sa zapína redukcia, tie bočné zase pomáhajú s otáčaním v prípade nedostatku priestoru.

Jedným z nich je dnes už dobre známy G-Turn, s ktorým sa auto dokáže otočiť na mieste ako tank, hlavne spoza volantu ide o skutočne zvláštny pocit. Druhou je G-Steering, s ktorým sa auto otočí okolo jedného zo zadných kolies, podobnou funkciou je vybavený napríklad aj Ford Bronco.

Spotrebou za spaľovákmi nezaostáva

Najväčším strašiakom pri jazde v teréne je batéria, a nie je to kvôli jej umiestneniu v podvozku. Pri vývoji sa samozrejme počítalo s jej náchylnosťou na poškodenie, a tak ju chráni špeciálny kryt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém však nastane keď sa vybije, keďže k tomuto autu jednoducho neprídete s bandaskou a nedolejete do nádrže pár litrov benzínu. A nejde vôbec o nerealistickú situáciu, keďže ako každé iné Géčko, aj to elektrické prichádza s poriadne veľkou spotrebou.

Výrobca udáva spotrebu vysokých, no stále optimistických 29,2 kWh / 100 km, čo údajne stačí na 450 kilometrov dojazdu. V realite sme sa však aj pri bežnom jazdení pohybovali nad úrovňou 35 kWh, a to nespomíname jazdu po diaľnici či v teréne.

Reálny dojazd na jedno nabitie v našom prípade skončil tesne pod hranicou 300 kilometrov. Treba však dodať, že auto sme testovali v chladnom počasí a v letných mesiacoch sa dajú očakávať o niečo lepšie hodnoty.

To aj napriek veľkému akumulátoru s využiteľnou kapacitou až 116 kWh. Našťastie podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až do 200 kW, vďaka čomu by sa malo z 10 na 80 percent nabiť za 32 minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nám sa podarilo dosiahnuť maximálny nabíjací výkon 153 kW, ktorý však ku koncu výrazne klesal. Aj s výkonnou nabíjačkou je tak nabíjanie Géčka aspoň na hodinku, z domáceho wallboxu s výkonom 11 kW potrebuje až 12 hodín a na nabíjanie zo zásuvky by sme si už brali kalendár.

Zvláštne je, že elektrická Trieda G sa nedá nakonfigurovať s ťažným zariadením, výrobca ani neuvádza ťažnú kapacitu. To bude pravdepodobne súvisieť s už tak vysokou hmotnosťou, mnohých to však môže odradiť.

Elektrické Géčko je skvelé, len mu treba dať šancu

Čo však môže osloviť potenciálnych zákazníkov je zaujímavá cena, teda aspoň v rámci modelového radu. So základnou cenou 152 587 eur je druhou najdostupnejšou verziou, najlacnejší diesel prevyšuje o necelých 13-tisíc.

G 580 with EQ Technology je skutočným prekvapením. Elektrický pohon v podobnom aute znie ako nezmysel, no v skutočnosti prekonáva spaľovacích súrodencov takmer vo všetkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto by však očakával ekologickú alternatívu, ktorá si zachováva drsný imidž terénneho auta, ten zostane sklamaný. Aj s bezemisným pohonom má poriadne vysokú spotrebu, akurát namiesto tankovania budete platiť za nabíjanie.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelMercedes Triedy G
VerziaG 580 with EQ Technology
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur)139 851 / 152 587 / 204 600
Výkon – kW(k)432 (587)
Krút. moment – (Nm)1164
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)4,7
Maximálna rýchlosť (km/h)180
Spotreba výrobca / test (kWh / 100 km)29,2 / 36,4
Kapacita batérie (kWh)116
Nabíjací výkon (kW)200
Rozmer pneumatík275/50 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)3 085
Objem batožinového priestoru (l)620 / 1990
Svetlá výška podvozka (mm)250
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2890; 4624; 1913; 1986
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 891
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 527
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 320
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 932
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 755
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 738
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 846
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


3
Karol Duchoň na Bratislavskej lýre v roku 1984.

Špeciálna relácia bude venovaná legende.


36
Tadej Pogačar.

Slovenský cyklista Lukáš Kubiš preteky nedokončil.


a 1 ďalší 2
Daniel Bombic po skončení neverejného zasadnutia na Špecializovanom trestnom súde v Banskej Bystrici.

Ku komunikácii iných orgánov sa nevyjadruje.


TASR 53
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 952
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 27 947
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 434
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 847
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 473
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 141
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 003
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 827
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu